W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza zgodę na dalsze używanie tych plików. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności.

Zamknij

DANE KONSULTACJI

Autor
Termin

09-05-2012 - 05-11-2012

Zasięg

Polska

Rodzaj

Nieoficjalna

OCEŃ KONSULTACJĘ

PODSUMOWANIE

W ankiecie wzięło udział 6 osób.

ZAŁĄCZNIKI

Lista załączników jest pusta.

UDOSTĘPNIJ

KONSULTACJA

Konsuklatcja zakończona

Debaty nad polską edukacją wyższą

A A A

Wprowadzenie do konsultacji

Ankieta: Co zrobić, aby doskonalić system szkolnictwa, a absolwent polskiej uczelni był bardziej atrakcyjny na rynku pracy?

Zatrudnię pracownika bez dyplomu

Kogo kształcą polskie uczelnie? Dlaczego rynek nie chłonie absolwentów? W ostatnim czasie w mediach co raz częściej wybuchają dyskusje na temat kondycji polskiej edukacji. Z pesymizmem wypowiadają swoje opinie: wykładowcy uczelni wyższych, potencjalni pracodawcy, absolwenci i w końcu też sami studenci. Jakich więc kompetencji brakuje po zakończeniu nauki.

Ilość informacji i wiedzy przyrasta w zawrotnym tempie. Nasz mózg nie jest w stanie przyswajać wszystkiego i prawdopodobnie nie będzie. Całej teorii, z którą podczas nauki stykamy się najczęściej nie jest łatwo samodzielnie przekuć w praktyczne umiejętności.  Część wiedzy, którą przyswajamy w instytucjach w niedługim czasie ulegnie dezaktualizacji, nie jest to powód, aby w ogóle zaprzestać nauki, ale mądry nauczyciel i wykładowca może pokazać swoim wychowankom drogę do samodzielności.

Eksperci upatrują antidotum na obecny kryzys w kształtowaniu i otwieraniu drogi właśnie do myślenia. Myślenia nie obciążonego wpływem czyli takiego, które jest samodzielne, krytyczne, analityczne i twórcze z pomocą którego będziemy zdolni selekcjonować natłok informacji. Instytucje kształcące jak również instytucje odpowiedzialne za te instytucje i ich zespoły już teraz powinny podejmować konkretne kroki, aby stwarzać warunki do rozwoju tych cennych zdolności wśród swoich podopiecznych. Jak do tego doprowadzić? Czy wystarczą inicjatywy oddolne, przy konkretnych uczelniach, pojedyncze debaty? Czy potrzeba dodatkowo przemyślanej reformy?

Pracodawcy już nie mają złudzeń, - dyplom wcale nie musi gwarantować umiejętności miękkich jak np. łatwość pracy w zespole, swoboda w wyrażaniu myśli, formułowaniu wniosków. Co więcej problemy są również z posiadaniem przez młodych absolwentów tzw. kompetencji twardych, czyli solidnego ‘fachu’.  Przyczyny takiego stanu jedni wiążą z wadliwym sposobem przekazywania wiedzy i jej sprawdzaniem, inni ze zbyt dużym zbiurokratyzowaniem uczelni lub ogólnie brakiem pieniędzy.

 A może czas uprzytomnić sobie, że w dzisiejszych warunkach ‘uczenie się’ ma już pozostać, jedną z aktywności z którą do emerytury zwyczajnie się nie rozstaniemy

Jakie jest Wasze zdanie?

Lista załączników jest pusta.

Tagi: absolwent analityczne myślenie debaty dyplom kompetencje miękkie kompetencje twarde krytyczne myślenie nauczyciele akademiccy praca w zespole pracodawcy reforma edukacji samodzielnie myślenie student uczelnie wyższe uczenie się przez całe życie zbiurokratyzowane uczelnie

Kategoria: Nauka i zdrowie


Dodaj swoje pytanie, propozycję lub komentarz

Zaloguj się, aby dodać swoją opinię. Jeśli nie masz konta, zarejestruj się.

Liczba komentarzy: 2 Pozytywnych: 0 Negatywnych: 0 Neutralnych: 2

Podziel się z nami Swoją opinią.


ResPublic

Platforma współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka