W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza zgodę na dalsze używanie tych plików. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności.

Zamknij

ARTYKUŁ

Odszkodowanie za spóźniony
autobus i pociąg

Opublikowano: 2011-02-22 18:37:45
Kategoria: Gospodarka
Autor: Joanna Res

15 lutego Parlament Europejski przyjął nowy przepis dotyczący odszkodowań za odwołanie lub opóźnienie autokaru.
W przypadku opóźnionego odjazdu autokaru o więcej niż 2 godziny, odwołania kursu lub odmowy przejazdu z powodu braku miejsc (overbooking), pasażerom zostaną zwrócone pieniądze w wysokości ceny biletu, a gdy przewoźnik nie wywiąże się z obowiązków, klient dostanie dodatkowo odszkodowanie w wysokości połowy ceny biletu. Przepis wejdzie w życie za 2 lata we wszystkich krajach członkowskich UE.

Ponadto, gdy odjazd będzie opóźniony o 1,5 h, jeżeli podróż trwa dłużej niż 3h, przewoźnik będzie musiał zapewnić pasażerom napoje i posiłki. W określonych przypadkach, pasażerom będzie przysługiwał także nocleg w hotelu ale najwyżej do dwóch dób i do 80 euro za noc. Nie dotyczy to jednak przypadku wystąpienia złej pogody czy klęsk żywiołowych.

W razie śmierci lub poważnego uszkodzenia zdrowia, odszkodowanie wyniesie co najmniej 220 tys. euro, a za zgubiony lub zniszczony bagaż pasażer dostanie 1200 euro.

Ogólnie, celem nowych przepisów, które zaczną obowiązywać za 24 miesiące, będzie poprawa ochrony pasażerów, zwłaszcza niepełnosprawnych, którzy w pełni mogą korzystać ze środków transportu. Przepisy określą również minimalne zasady dotyczące dostępu pasażera do informacji przed i w trakcie trwania podróży. Czy nowy przepis sprawdzi się w warunkach polskich? Czy rzeczywiście odszkodowania będą sprawiedliwie przyznawane?

Wcześniej, bo już 1 lipca 2011 r. będziemy mogli uzyskać odszkodowanie za opóźnione pociągi. Będzie to 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia do 2h i 50% powyżej 2h. Do tego czasu to przewoźnicy ustalają kwoty odszkodowania, ale w większości przypadków, bardzo ciężko je uzyskać. A niestety, szczególnie w przeciągu ostatnich 2 miesięcy, wielu z nas doświadczyło niedogodności związanych z nawet wielogodzinnymi opóźnieniami pociągów, braku ogrzewania w wagonach czy braku miejsc siedzących, a nawet czasem stojących. Czy odszkodowanie w wysokości 50% ceny biletu to wystarczająca rekompensata za utratę nerwów, straty zdrowotne i finansowe? Często przecież spóźniamy się do pracy, na zajęcia, ponosimy koszty leczenia związane z długim czekaniem na wietrznych dworcach czy jesteśmy zmuszeni do zapłaty za dodatkowy nocleg podczas podróży. I czy rzeczywiście nie będziemy mieli problemów z uzyskaniem nawet tak niewielkiego odszkodowania? Okaże się to już za 4 miesiące.

JR

Tagi: Nie przypisano do artykułu żadnych tagów

Kategoria: Gospodarka


Dodaj swój komentarz

Zaloguj się, aby dodać swoją opinię. Jeśli nie masz konta, zarejestruj się.

Liczba komentarzy: 0 Pozytywnych: 0 Negatywnych: 0 Neutralnych: 0

Nikt jeszcze nie dodał komentarza.
Bądź pierwszy, nie pozwól przejść temu tematowi bez echa !

OSTATNIE WYPOWIEDZI na CD

Podziel się z nami Swoją opinią.


ResPublic

Platforma współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka